Oto, co jest pod maską.

Ponieważ jazda terenowa staje się jednym z najpopularniejszych trendów motoryzacyjnych dekady, producenci samochodów robią krok w kierunku wypełnienia dość dużych butów. Ford wskrzesił swojego krzepkiego Bronco w zeszłym roku, aby konkurować z takimi pojazdami jak Jeep Wrangler, i chociaż ma kilka fajnych trików na imprezę na szlaku, Wrangler Rubicon trzyma koronę podczas zjeżdżania z utartych szlaków. Ale to może się wkrótce zmienić.

Nowością na rok 2022 jest Ford Bronco Raptor. Jego nazwa może być połączeniem dwóch pojazdów o motywach zwierzęcych — odważnego SUV-a Forda Bronco i linii hałaśliwych wyczynowych ciężarówek Raptor — ale jego przeznaczenie nie może być bardziej jasne: godny pretendent do tronu terenowego i nowy nemezis dla Wranglera Rubicon.

Według Forda, celem nowego Bronco Raptora jest jazda terenowa z dużą prędkością, co widać po mocnym, 3,0-litrowym silniku V6 z podwójnym turbodoładowaniem, umieszczonym pod maską.

Ten konkretny silnik jest unikalny dla wariantu Raptor Bronco, ponieważ inne wykończenia na tabliczce znamionowej są oferowane albo z mniej mocnymi, czterocylindrowymi silnikami rzędowymi o pojemności 2,3 litra lub 2,7-litrowymi silnikami V6. Ford twierdzi, że ta konfiguracja będzie wytwarzać ponad 400 koni mechanicznych (o 85 więcej niż jego 2,7-litrowy silnik), chociaż ostateczne liczby są nadal opracowywane.

Dodanie nowej elektrowni oznacza również, że system zarządzania terenem Bronco czeka na remont. Bronco oferuje już ustawienia zwane „Trybami GOAT”, dosłownie „Przejdź przez każdy rodzaj terenu”. Te ustawienia dostosowują parametry regulowane przez komputer, takie jak reakcja przepustnicy, punkty zmiany biegów i kontrola trakcji, aby zmaksymalizować przyczepność podczas jazdy w warunkach innych niż sucha nawierzchnia. Nowy 3,0-litrowy silnik dodaje tak zwany „tryb Baja” jako ukłon w stronę szybkich tras pustynnych, dla których Ford zaprojektował Bronco Raptor.

Całkowicie nowy Ford Bronco™ Raptor z 2022 r. został zbudowany w ekstremalny sposób dzięki wyjątkowemu dla modelu Raptor silnikowi twin-turbo EcoBoost® o mocy ponad 400 KM, zawieszeniu Raptor HOSS 4.0 przystosowanemu do wyścigów, standardowym 37-calowym oponom terenowym oraz specjalnemu tuningowi na poziomie Raptora, umożliwiającemu podbój pustynnych wydm z prędkością autostradową i skał Baja.
Bronco™ Raptor, wyposażony w elitarną technologię i sprzęt off-road, jest pierwszym na świecie SUV-em inspirowanym wyścigami Ultra4 Racing i ostatecznym pojazdem gotowym do wyścigów dla hardkorowych entuzjastów off-roadu, którzy wymagają czegoś więcej.

Tryb Baja zapożycza również funkcję prosto z samochodu wyścigowego Ford GT, aby poważnie podkręcić osiągi. Funkcja ta, nazywana „anty-lag”, utrzymuje obroty turbosprężarek na pokładzie Bronco, aby zminimalizować utratę ciśnienia doładowania, która zwykle ma miejsce podczas puszczania przepustnicy.

W tradycyjnym samochodzie wyścigowym funkcja anti-lag działa poprzez regulację rozrządu silnika, czyli miejsca zapłonu iskry i paliwa w stosunku do obrotów wału korbowego. Ta metoda często powoduje zwiększone zużycie elementów silnika, ale powoduje symfonię trzasków i trzasków na torach wyścigowych i trasach rajdowych. Ponieważ Bronco jest w drodze, Ford zdecydował się na bardziej niezawodną metodę zmniejszania opóźnienia turbodoładowania i rozciągnął technologię stosowaną od Forda GT i innych członków rodziny pojazdów Raptor do Bronco.

W trybie Baja Bronco nie zamknie przepustnicy, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia. Zamiast tego wymusza szerokie otwarcie zaworu motylkowego, jednocześnie odcinając paliwo i iskrę, dzięki czemu koła sprężarki turbosprężarki utrzymują prędkość obrotową i mają mniejsze opóźnienie podczas wchodzenia z powrotem na przepustnicę. Ten rodzaj wspomagania jazdy jest idealny do pokonywania zakrętów lub, w przypadku Bronco Raptor, utrzymywania kontaktu z podłożem na wybojach przy dużych prędkościach.

Nowy silnik to nie jedyna rzecz, jaką Ford dał Bronco Raptorowi, aby pomóc mu na wydmach. System napędu na cztery koła ciężarówki został ulepszony o sprzęgło o większej wydajności i dodatkowo zredukowany bieg pełzający, aby pokonywanie przeszkód było jeszcze łatwiejsze. Aby Bronco było płynne w każdym terenie, inżynierowie Forda współpracowali również z Fox Racing, aby wyposażyć ciężarówkę w wysokowydajne zawieszenie terenowe, zdolne do inteligentnej regulacji napięcia wstępnego zawieszenia w oparciu o dane dotyczące jazdy w czasie rzeczywistym i przewidywalne.

Zaparkowanie Bronco Raptor obok swoich zwykłych braci Bronco nie utrudnia wyboru nowego pojazdu, dzięki jego agresywnej postawie. Całkowity rozstaw kół ciężarówki wzrósł o 8,6 cala dzięki powiększonym błotnikom i masywnym 37-calowym oponom terenowym BFGoodrich, dzięki czemu pokonywanie nierównego terenu jest jeszcze łatwiejsze. Aby pokonać upał na piasku podczas jazdy z prędkością autostradową, z przodu umieszczono wysokoprzepływową osłonę chłodnicy, teraz noszącą nazwę Forda.

Jeśli szybki, skaczący po piasku Raptor nie jest twoją puszką robaków, nie zapomnij o zwykłym Bronco, który zadebiutował w nowej formie w 2021 roku. duży prześwit, niezależne zawieszenie i kilka fajnych sztuczek, takich jak odłączanie przedniego stabilizatora i wspomaganie skrętu . Aha, i na szosie jest też bardzo sprawny.

Zamówienia na zdolnego Bronco Raptor rozpoczną się w marcu z ceną 69 995 USD (o ponad 6000 USD taniej niż Jeep Wrangler Rubicon, który wydaje się wypierać), a obecni posiadacze rezerwacji Bronco będą mogli uaktualnić do Raptora. Pierwsi nabywcy zaczną przyjmować dostawy swoich nowych zabawek już tego lata.

Dodaj komentarz

Previous post Dlaczego Siły Powietrzne są zainteresowane tym małym samolotem elektrycznym
Next post Jak pływające porty energetyczne mogą pomóc statkom towarowym zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza