Analiza przeprowadzona przez grupę ubezpieczeniową ocenia prawdopodobieństwo pożaru pojazdów elektrycznych, hybrydowych i spalinowych. Oto, co znaleźli.
Pożary samochodów to gorący temat, zwłaszcza gdy płonące pojazdy są elektryczne. W zeszłym roku General Motors musiał wycofać wszystkie swoje pojazdy elektryczne Bolt, ponieważ kilkanaście z nich spłonęło, co kosztowało LG , co powoduje, że baterie w pojazdach wynoszą około 2 miliardy dolarów. Gdy zapali się pojazd taki jak Tesla, pojawia się on na pierwszych stronach gazet .
Chociaż jasne jest, że pojazdy elektryczne stanowią wyjątkowe wyzwanie dla walczących z nimi zespołów ratowniczych – płomienie mogą być uporczywe i trudne do zgaszenia na dobre – jedną z mniej jasnych kwestii jest to, czy są bardziej podatne na zapalenie niż samochód z w nim tradycyjny silnik spalinowy.
Niedawny raport internetowego rynku ubezpieczeń samochodowych, AutoinsuranceEZ, rzucił nieco światła na tę kwestię, chociaż prawdopodobnie nie będzie to ostatnie słowo na ten temat. Naukowcy z firmy przeanalizowali dane z National Transportation Safety Board (NTSB) i biorąc pod uwagę fakt, że liczba samochodów z silnikami spalinowymi i EV na drogach jest bardzo różna, uwzględnili sprzedaż samochodów różnych typów. Wyniki analizy wykazały, że na 100 000 sprzedanych samochodów w każdej kategorii, pojazdy elektryczne miały najmniejszą liczbę pożarów. Pojazdy hybrydowe miały najwyższy współczynnik zagrożenia pożarowego, a samochody tradycyjne znajdowały się pośrodku.
Paul Christensen, profesor School of Engineering na Newcastle University w Anglii, bada kwestię pożarów pojazdów elektrycznych i działa jako doradca w tej sprawie dla służb ratowniczych. „W tej chwili uważam, że spontaniczne pożary są mniej prawdopodobne w pojazdach elektrycznych niż w pojazdach konwencjonalnych, z silnikami wysokoprężnymi czy benzynowymi” – mówi. „Ale problem, jaki mamy, polega na tym, że gromadzenie danych było bardzo niejednolite – a na razie nie mamy wystarczających danych”.
„Jest tyle szumu wokół pojazdów elektrycznych, kiedy idą w górę”, dodaje, co sprawia, że trudniej jest odkryć podstawowe informacje na ten temat. Mówi, że skupiając się na „zgłoszonych incydentach” na ten temat, pojazdy elektryczne wydają się mieć mniejszą częstość pożarów.
„Moim zdaniem pojazdy elektryczne nie są bardziej niebezpieczne”, mówi. „Powodują po prostu zupełnie inne wyzwania”.
Niektóre z tych wyzwań zostały opisane w raporcie opublikowanym przez NTSB na początku ubiegłego roku. Wideo _Agencja zauważa, że służby ratunkowe w USA rozpatrują rocznie około 170 000 pożarów pojazdów. Podkreśla trzy wyraźne problemy bezpieczeństwa, które w szczególności dotyczą pojazdów elektrycznych i pożaru: niestabilność cieplna, ponowne zapalenie akumulatora i energia osierocona, która odnosi się do energii pozostawionej w akumulatorach po pożarze. Jeden przypadek z 2017 r. w Lake Forest w Kalifornii ilustruje fakt, że pożar w pojeździe elektrycznym może wybuchnąć ponownie po jego ugaszeniu. „Akumulator ponownie się zapalił, gdy ratownicy wciągali samochód na lawetę – nowe zwarcia powstały po przesunięciu akumulatora, powodując ponowne uruchomienie pożaru” – podsumował w filmie Thomas Barth, inżynier i śledczy ds. autostrad z NTSB.
Christensen, który doradza ekipom ratowniczym, jak reagować na pojazdy elektryczne, ma sprzeczne z intuicją rady, które podkreśla, że to jego osobista opinia, a nie oficjalna polityka: „Niech to cholerstwo spłonie”, mówi. „Gdy tylko jedno ogniwo [akumulatora] przechodzi w niekontrolowaną temperaturę i rozprzestrzenia się, ten pojazd jest spisany na straty, więc po co ryzykować życiem?”
„Jeśli samochód jest odizolowany [i] nie ma zagrożenia życia, niech się pali” – dodaje.
Jeśli chodzi o raport AutoinsuranceEZ, Christensen mówi, że był zaskoczony, gdy usłyszał, że hybrydy znalazły się na szczycie list przebojów w tym badaniu, jeśli chodzi o pożary, ale nie zdziwił go widok pojazdów elektrycznych na dole. Laura Adams, starszy analityk z AutoinsuranceEZ, przypisuje stosunkowo wysoki wskaźnik pożarów, jaki widzieli w pojazdach hybrydowych, „połączeniu technologii pod maską”, które mają te typy samochodów. Podobnie jak w przypadku wszystkich badań, jest to tylko jeden zestaw ustaleń w danym momencie — można się spodziewać, że w przyszłości pojawi się więcej badań na ten temat, zwłaszcza gdy pojazdy elektryczne nadal penetrują rynek.
Więcej wiadomości
Woda w architekturze wnętrz: Harmonia i estetyka przestrzeni
Wprowadza spokój do naszego otoczenia. Współczesna architektura coraz częściej czerpie z niej inspiracje. Delikatny szmer i refleksy światła odbijające się...
Jak Kiat wspiera rozwój kariery w IT?
Kiat, jako innowacyjna platforma, oferuje szereg zasobów wspierających rozwój kariery w IT. Dzięki interaktywym kursom, webinariom i mentoringowi, użytkownicy mają...
Do czego służy oprogramowanie do zarządzania produkcją?
Nie od dziś wiadomo, że efektywne zarządzanie produkcją jest niezbędne dla utrzymania konkurencyjności na rynku. W związku z rosnącą złożonością...
Jak automatyka przemysłowa przekształca współczesny przemysł
Automatyka przemysłowa to dziedzina, która odgrywa kluczową rolę w dzisiejszym przemyśle. Obejmuje ona zastosowanie różnych technologii i urządzeń, takich jak...
Morskie farmy wiatrowe mogą magazynować dwutlenek węgla w wolne dni
To może być oszczędność pieniędzy i klimatu. U wybrzeży Massachusetts i Nowego Jorku deweloperzy przygotowują się do budowy pierwszych federalnych,...
Ta mała firma taksówek powietrznych właśnie dostała duże podwiezienie od Boeinga
Boeing inwestuje 450 milionów dolarów w firmę Wisk, która pracuje nad autonomicznymi, elektrycznymi taksówkami powietrznymi. Firma lotnicza Wisk ogłosiła wczoraj,...