Transport drogowy w znacznym stopniu przyczynia się do zmian klimatu, a emisja CO2 z pojazdów ciężkich wzrosła o 25 proc. od 1990 r., odpowiadając za ponad jedną czwartą emisji CO2 generowanych przez transport drogowy – wylicza Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego (EPRS).
Jak podkreśla EPRS, aby zaradzić tej sytuacji, nowe prawo ustanawia obecnie pierwsze w historii unijne normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich. Do 2030 r. nowe duże samochody ciężarowe powinny emitować o 30 proc. mniej CO2 w porównaniu do poziomu emisji z 2019 roku, przy czym cel pośredni na 2025 r. wynosi 15 proc. W 2022 r. Komisja Europejska oceni skuteczność prawa, ewentualne rozszerzenie go na autobusy i inne rodzaje pojazdów ciężkich oraz cele w zakresie ograniczenia emisji na lata 2035 i 2040.
Ośrodek analityczny PE zauważa, że silniki konwencjonalne mają ograniczony potencjał redukcji emisji, ale odpowiedź na ten problem mają stanowić rozwiązania alternatywne, takie jak pojazdy elektryczne lub napędzane wodorem. W celu propagowania rozwoju i wprowadzania do obrotu tego rodzaju pojazdów o zerowej i niskiej emisji zanieczyszczeń producenci mogą korzystać z zachęt, jeżeli osiągną określone cele sprzedaży (udział w sprzedaży na poziomie 2 proc. od 2025 r.).
Jak wskazuje EPRS, oprócz korzyści dla klimatu nowe prawo pośrednio przyczyni się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza powodowanego przez pojazdy ciężkie, zachęcając do mniejszej konsumpcji paliwa i zwiększenia udziału pojazdów zasilanych akumulatorami lub wodorem.
„Wynikające z tego oszczędności paliwa powinny obniżyć koszty ponoszone przez przewoźników i ich klientów. Ponadto bardziej paliwooszczędna flota pojazdów ciężkich i autobusów zmniejszy zapotrzebowanie na paliwa importowane – podkreśla biuro analiz. – Oczekuje się również, że nowe przepisy będą wspierać innowacje przemysłowe w europejskim przemyśle motoryzacyjnym, wzmacniając tym samym jego międzynarodową konkurencyjność” – dodaje.
Nowe przepisy obowiązują od lipca 2019 r.
kic/
Źródło informacji: EuroPAP News
Więcej wiadomości
Do czego służy oprogramowanie do zarządzania produkcją?
Nie od dziś wiadomo, że efektywne zarządzanie produkcją jest niezbędne dla utrzymania konkurencyjności na rynku. W związku z rosnącą złożonością...
Wojna nuklearna spowodowałaby globalny głód i zabiłaby miliardy
Nawet konflikt nuklearny między nowymi państwami nuklearnymi zdziesiątkowałby produkcję upraw i spowodowałby powszechny głód Według globalnego badania prowadzonego przez klimatologów,...
Morskie farmy wiatrowe mogą magazynować dwutlenek węgla w wolne dni
To może być oszczędność pieniędzy i klimatu. U wybrzeży Massachusetts i Nowego Jorku deweloperzy przygotowują się do budowy pierwszych federalnych,...
Jak pływające porty energetyczne mogą pomóc statkom towarowym zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza
Nowy system firmy Maersk ma na celu umożliwienie przybrzeżnym statkom kontenerowym podłączenia do boi i wyłączenia silników. Pandemia ujawniła poważne...
Polska z czwartą najwyższą inflacją w UE. Eurostat podał nowe dane
Inflacja w Unii Europejskiej wzrosła w listopadzie do 5,2 proc. Polska z tempem wzrostu cen na poziomie 7,4 proc. zajmuje...
Podwyżki stóp procentowych odcisną swoje piętno na gospodarce światowej w tym i przyszłym roku. Rynki wschodzące mogą przyciągać więcej kapitału
Utrzymująca się wysoka inflacja, szybki koniec luźnej polityki monetarnej banków centralnych oraz „jastrzębie” podejście do podwyżek stóp procentowych – to jedne...